![]() |
VERSLAG BRADERIE 2007 |
|
HOME
|
Er is ons gevraagd een stukje over de braderie te schrijven zodat iedereen weet wat daar allemaal voor komt kijken om dit voor elkaar te krijgen. We beginnen al in december met de eerste vergadering en evalueren van de vorige braderie. Aan de hand van een checklist worden alle vaste punten besproken en zonodig aangepast. Dan gaan we kijken of er nog speciale dingen zijn om te laten komen, en daar brainstormen we dan over. Ook moeten de nodige vergunningen aangevraagd worden voor de braderie en rommelmarkt. Het braderiegedeelte laten we door een bureau uitvoeren dat de nodige contacten met de standhouders heeft. In februari worden de vaste dingen zoals geluid en voetbalspel vastgelegd. Ook worden dan de bandjes aangeschreven zodat we ze op tijd in kunnen delen. Begin mei komen er al stukjes in het Carillon om zich op te geven voor het voetbalspel. Ook moeten er de nodige contacten met gemeente en omwonenden gemaakt worden. ![]() Begin juni wordt alles nog eens goed doorgenomen of we niets vergeten zijn. Een week voor de braderie worden de spullen opgehaald voor de rommelmarkt. Vrijdag voor de braderie zijn er enkele mensen van onze commissie bezig om de nodige dingen te doen zoals het plaatsen van het vangnet en keetje, ophalen van de tribune, de nodige dingen uit Den Domp halen, ophangen van de vlaggetjes, het ophalen van het voetbalspel en de container vol zetten met spullen die we zaterdag nodig hebben. Dan is het zaterdagmorgen 5.30 uur. Jan Voermans, John Norbart en ikzelf zijn als eerste aanwezig, daarna komen de kramen en worden eerst opgezet voor de rommelmarkt en daarna de rest. Intussen komen de eerste tractors met de spullen en ook de leden van de harmonie om alles uit te laden en te sorteren. Ook word het voetbalspel opgezet zodat we op tijd kunnen beginnen met het spel. Om 8.00uur zijn de eerste standhouders van de braderie ook al gearriveerd en worden naar hun plaats verwezen zodat zij hun kraam in kunnen delen. Dit jaar liet de friteswagen het afweten ondanks gemaakte afspraken, dus de palingboer deed goede zaken. Voordat we om tien uur van start konden gaan met de opening waren er de nodige problemen. Er waren al enkele regenbuien gevallen die problemen met het aggregaat veroorzaakten; deze viel enkele keren uit zodat alles zonder stroom zat. Op een gegeven moment waren er twee fases uitgevallen, ook van de geluidsinstallatie waren enkele dingen doorgebrand zodat ik andere apparatuur moest gaan halen om de opening door te kunnen laten gaan. We hebben tijdelijk stroom bij omwonenden geregeld. Daarna ben ik een ander aggregaat gaan halen, en omdat het weer beter werd bleef deze het wel de gehele dag doen. Om vijf uur was de markt afgelopen en ook de rommelmarkt. Daarna konden we al de overtollige spullen in de container gooien. John zei: die is veel te klein, maar met de knijper kon de chauffeur alles wel fijn krijgen en ging het er uiteindelijk wel in. We zouden 's avonds ook nog een disco hebben maar omdat het weer wat minder werd en er ook een finale van Jong Oranje op de tv was hebben we die maar afgezegd. Daarna nog alles opgeruimd wat nodig was, en om elf uur waren we daar ook mee klaar. Zondagmiddag hebben we het braderieconcert gehouden in Den Domp en daarna nog wat gezellig kletsen en een drankje en daarna gingen de meesten naar huis. Maandag heb ik samen met Jan Voermans de laatste dingen weggebracht en opgeruimd en daarna was ook voor mij de braderie afgelopen. Dit was mijn braderie ervaring: André. |